04 май 2012

Априлското пътешествие до Турция

Отлагам и отлагам разказа за Турция, докато накрая вероятно ше се получи не пътепис, а няколко кратки изречения, придружени с цяла купчина снимки без надписи. :-)
Ама наистина е пролет – познава се по това, че на мен не ми се пише. :-)

И ето ме все пак тук, отворила съм записките и приготвям пътеводителя, опитвам се да си припомня настроението от турското ни пътуване, за да го споделя с вас.

Тръгнахме в една априлска сряда в 10 часа – реалистично, след като предишната вечер си бяхме поставили оптимистичната цел от 9 часа. Все така става. Да не споменавам, че уж щяхме да тръгваме още в понеделник. Но какво да се прави, работата не пита и все изниква в неподходящия момент.

Срещнахме се с Рада, Пламен, техните деца и кучето Бора на магистралата и продължихме заедно на юг в посока слънце и тракийски гробници. И още по-нататък – баклави, минарета, силен горчив чай и кебапи. Но те останаха за следващия ден.

Отидохме да погледнем тракийската гробница край Александрово, намерена от Китов, която има интересни стенописи. Всъщност видяхме копие на гробницата в малък музей, посветен на тракийските обекти в Източни Родопи. Хареса ни. Ние с Иван бяхме особено очаровани от Ясен, който миналата година отказваше да влиза в музеи, освен за да ги окрещи хубаво :-), а обекти от сорта на гробници го разплакваха още на входа. Този път момчето се забавляваше да влиза и излиза от копието на гробницата, докато ние четяхме и разглеждахме музейчето.

След това се отправихме към Мезек. На моравата пред крепостта си направихме бивак, запалихме огън и си направихме пир с препечени филийки, домати и сирене. Беше чудесно място за палатки. Ние, патилите от студ през април, се навлякохме здравата за през нощта, но се оказа, че е било излишно. Спахме си добре в палатката и никак не ни беше студено.

На следващия ден се отбихме до гробницата на Мезек, която разбира се беше затворена, но пък поне видяхме там няколко папуняка. :-)

В Свиленград дозакусихме с мазнички, но изненадващо вкусни банички и напазарувахме малко провизии. Видяхме красивия и впечатляващ мост на Марица от 16 век и позяпахме въздушната акробатика на чавките (невероятни летци са тези птици!).

И после – право към Турция!

Повисяхме на границата поради завидната педантичност на граничните служители и след това с бясна скорост, мотивирани от мисълта за баклавички и други блага, се отправихме към Одрин.

Пресякохме стария мост над Тунджа и се наблъскахме право в най-гъстия градски трафик, който в Турция означава меле и бутаница, придружени с бясно натискане на клаксоните. Учудващо бързо си намерихме място за паркиране (тук Иван вероятно не би се съгласил с мен, защото на него се падна нелеката задача да пъпли из одринските улици в търсене на място, необозначено с неприятния знак В27 или още по-зле – с табелата „Платен паркинг”).

Ясен спеше, но се събуди със спирането и така целокупно потеглихме на обиколка из Одрин. Цялата ни компания изглежда беше доста колоритна – турците кривяха вратове особено след Пламен, понесъл малкия Боромир в слинга, и кучето Бора. :-)

Отправихме се право към джамията Селимие. Бях виждала високите й минарета отдалеч, когато пътувах към южна Турция преди 6 години да гледам слънчевото затъмнение. Беше хубаво най-сетне да я разгледам в пълния й блясък.

Дори и само отвън тя е слабо казано внушителна. Тази огромна сграда е проектирана в средата на 16 век от архитекта Мимар Синан по времето на Селим Втори. Ето тук има повече подробности за Синан и неговото постижение.

На площада отпред се продават чашки с жито, с което туристите подхранват многобройните гълъби. Предната част на сградата представлява покрит базар, който е изначална част от стуктурата на джамийния комплекс. В пътеводителя пишеше, че продавачите вътре всеки ден давали обет пред Аллах да не мамят. Много успокояващо. :-)

След това се отправихме към Ески Джами, Старата джамия, която е строена през 15 век и ремонтирана многократно след това. Оттам потеглихме надолу по една от оживените улици с много магазини и блъсканица. Попивахме одринската атмосфера и търсехме място за похапване. Хапнахме дюнер, леща и салата, а Иван опита местния специалитет – дроб на тиган – който не пожъна овации. Но може би просто не сме били на правилното място.
Ето няколко гледки от одринските улици.

Напуснахме Одрин с добри впечатления и потеглихме право на юг. Палаткувахме близо до град Кешан и ни беше още по-уютно в палатките. Сякаш ставаше все по-топло. :-) И много правилно!

.......
Разделих разказа на няколко части, че стана много дълъг. Така че очаквайте продължение.